Вплив штучного інтелекту на права людини та загальні рекомендації для сталого втілення

Цитування за ДСТУ: Кравчук С. (2024) Вплив штучного інтелекту на права людини та загальні рекомендації для сталого втілення. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: "Юридичні науки". Том. 11, № 3 (43), С. 101-110. DOI: https://doi.org/10.23939/law2024.43.101

Citation APA: Kravchuk S. (2024) The Impact оf Artificial Intelligence оn Human Rights and General Recommendations for Sustainable Implementation. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: “Legal Sciences”. Vol. 11, № 3 (43), С. 101-110. DOI: https://doi.org/10.23939/law2024.43.101

1
Національний університет “Львівська політехніка”, Навчально-науковий інститут права, психології та інноваційної освіти

Актуальність тематики зобумовлена розвитком штучного інтелекту (ШІ), однією з найважливіших технологічних тенденцій сучасності, яка має значний вплив на права людини та різні аспекти її життя. ШІ розвивається надзвичайно швидко. Це створює нові виклики для прав людини, які потребують негайного вирішення. Важливо розуміти, як технології можуть змінювати наше суспільство та які яких заходи заходів необхіпотрібдно вживати для за­хисту прав людини.

У Сстаттяі досліджує досліджено вплив розвитку ШІ на права людини, підкреслюючи як пози­тив­ні, так і негативні аспекти технологічного прогресу. Автор аналізує, як ШІ може загро­жу­вати праву на приватність через збір та обробку великих обсягів даних, що може при­звести до втрати контролю над особистою інформацією. Розглядає вплив ШІ на доступ до інформації, де алгоритми можуть створювати інформаційні бульбашки, обме­жуючи різно­манітність отримуваної інформації. Звертається увага на можливі обмежен­ня свободи вираження поглядів через алгоритмічну цензуру контенту, що може призвести до обмеження свободи слова. Використання ШІ у судовій системі може впли­нути на справедливість судових рішень, особливо якщо алгоритми мають упередження чи по­милки. Простежено вплив автоматизації на ринок праці та ризики втрати робочих місць й необхідність пошуку балансу між технологічним прогресом та зайнятістю. У сфері охорони здоров’я ШІ може як покращити діагностику та лікування, так і створити нові виклики через можливі помилки алгоритмів та нерівний доступ до медичних технологій. У сфері освіти використання ШІ відкриває нові можливості, але також створює бар’єри для доступу до знань, особливо для вразливих груп. Автор наголошує на важливості враху­вання прав людини в контексті кліматичних ризиків. Підіймаються Порушуються проблеми дискримінації та обмеження свободи пересування через упередженість алгоритмів.

Автор підкреслює потребу розробки регуляторних механізмів для захисту прав людини в умовах швидкого розвитку ШІ, забезпечуючи баланс між інноваціями та захис­том прав людини, та наводить низку чітких рекомендацій.

1. Human rights in the age of artificial intelligence. (2018). Access Now. URL: https://www.accessnow.org/
human-rights-matter-in-the-ai-debate-lets-make-sure-ai-does-us-more-good-than-harm/.

2. Конституція України. Закон України № 254к/96-ВР. (1996). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/
254%D0%BA/96-%B2%D1%80#Text.

3. WHO issues first global report on Artificial Intelligence (AI) in health and six guiding principles for its design and use. (2021). World Health Organization (WHO). URL: https://www.who.int/news/item/28-06-2021-who-issues-first-global-report-....

4. Revolutionizing Healthcare: The Impact of AI on Medical Diagnoses and Treatment Decisions. (2023). IEEE Computer Society. URL: https://www.computer.org/publications/tech-news/community-voices/ai-impa....

5. WHO guidance on Artificial Intelligence to improve healthcare, mitigate risks worldwide. (2021). UN News. URL: https://news.un.org/en/story/2021/06/1094902.

6. Горанський Ю. І. (2023). Штучний інтелект у медицині : матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації. С. 68–72.

7. Milad Mirbabaie Milad, Stefan Stieglitz Stefan, Nicholas R. J. Frick Nicholas R. J. . (2021). Artificial intelligence in disease diagnostics: A critical review and classification on the current state of research guiding future direction. SpringerLink. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s12553-021-00555-5.

8. How AI can accelerate students’ holistic development and make teaching more fulfilling. (2023). World Economic Forum. URL: https://www.weforum.org/agenda/2023/05/ai-accelerate-students-holistic-d....

9. Artificial intelligence (AI) and human rights: Using AI as a weapon of repression and its impact on human rights. (2024). URL: https://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document/EXPO_IDA%282024%297....