Проблема виховання колективу і особистості в творчості А. С. Макаренка та їх роль у навчально-виховному процесі МВС України (до 90-ліття від дня смерті)

Koval I., Koval M. Problem of education of collective and personality
in A. S. Makarenko’s works, and their role in educational process of MIA of Ukraine
(to 90th anniversary of his death)

1
Національний університет “Львівська політехніка”, Навчально-науковий інститут права та психології
2
Національний університет «Львівська політехніка», Навчально-науковий інститут права, психології та інноваційної освіти

Серед вітчизняних педагогів XX століття особливе місце займає видатний педагог- новатор А. С. Макаренко, його теоретична і практична діяльність. В статті досліджено актуальні проблеми діалектики взаємозв’язку і взаємовідносин колективу й особистості, наголошено на тому, що хоча А. Макаренко вважав, що колектив виконує основну роль у вихованні , але важливе місце він відводив особистості. У навчально-виховному процесі А. Макаренко велику увагу звертав на сутність організації і дисципліни, виховання кращих духовних, культурних і моральних якостей особистості. Ці проблеми і у наш час є актуальними, і особливо в підготовці й вихованні нової генерації поліцейських України. Для удосконалення системи підготовки кадрів правоохоронців необхідно впроваджувати в систему навчальних закладів новітню систему філософії, яка ґрунтується на засадах гуманізму, демократії, національної духовності та християнських чеснотах, пріоритетах особи. Цим завданням повинен бути підпорядкований не тільки навчальний процес, а і вся виховна робота із курсантами. Професорсько-викладацькому і командному складу і загалом всьому колективу Львівського державного університету внутрішніх справ необхідно докласти чимало зусиль, щоб під час навчально-виховного процесу формувати європейську модель особистості поліцейського, який поєднує високий ступінь розвитку професійно-ділових, морально-психологічних і комуніка- тивних якостей з високим рівнем загальної культури і професійно-службової етики та етикету, що створює міцне підґрунтя для ефективного виконання службових обов’язків.

1. Khelemendikh V. S. (1990). Perestraivat’ cheloveka [Rebuildman]. Moscow [in Rus.] 2. Buchkivska V. V. (2007). Pedahohichna spadshchyna A. S. Makarenka v konteksti osobystisno oriyentovanoho pidkhodu u vykhovanni [Pedagogical heritage of A. S. Makarenko in the context of a personally oriented approach in education]. Khmelnitsky [in Ukr.]. 3. Makarenko A. S. (1954). Dodatky [Supplements]. Tvory [Compositions]. Kyiv. [in Ukr.]. 4. Muzyka O. L. (2008). Pedahohichna spadshchyna A. S. Makarenka i suchasni pidkhody do rozvytku zdibnostey [Pedagogical heritage A. S. Makarenko and modern approaches to the development of abilities]. Pedagogy and psychology. no. 3–4, pp. 15–21 [in Ukr.]. 5. Karpenchuk S. G. (2005) Teoriya i metodyka vykhovannya [Theory and methodology of education]. Kyiv [in Ukr.]. 6. Zinchenko A. G. (2002). Dytyacha bezprytulnist v Radyanskiy Ukrayini v 20-kh – pershiy polovyni 30-kh rokiv XX stolittya [Children homelessness in Soviet Ukraine in the 20’s – the first half of the 30-ies of the XX century]. Odessa [in Ukr.]. 7. Makarenko A. S. (1957). O povesti “Flagi na bashnyakh” [About the story “Flags on the Towers”]. Writings in 7 vol. Moscow, vol. 3 p. 496. [in Rus.]. 8. Makarenko A. S. (1964). Nekotoryye vyvody iz moyego pedagogicheskogo opyta [Some conclusions from my teaching experience]. Moscow [in Rus.]. 9. (1958). Perepiska A. S. Makarenka s A. M. Gor’kim [Correspondence of A. S. Makarenka with A. M. Gorky]. Writings in 7 vol. Moscow, vol. 7, pp. 314–317. [in Rus.]. 10. Makarenko A. S. (1956). Iz istorii kommuny imeni F. E. Dzerzhinskogo [From the history of the F. Dzerzhinsky commune].Writings in 7 vol. Moscow. vol. 2, pp. 395–416. [in Rus.]. 11. Makarenko A. S. (1964). Iz opyta raboty [In work experience]. Moscow [in Rus.]. 12. Shaposhnikov V. (1959). Putevka v zhizn’ [A ticket to life]. Udivitel’nyy chelovechishche [Amazing humane]. Vospominaniya ob A. S. Makarenko [Memories of A. S. Makarenko]. Kharkiv [in Rus.]. 13. Makarenko A. S. (1957). Kharakteristiki vypusknikov [Characteristics of graduates]. Writings in 7 vol. Moscow, vol. 2. pp. 436–352 [in Rus.]. 14. Gor’kiy M. (1952). Rasskazy, ocherki, vospominaniya [Stories, essays, memories]. Collected writings in 30 vol. Moscow, vol. 17, p. 496 [in Rus.]. 15. Romanovs’kiy A. K., Golubko A. T. (1989) Serdtse Makarenko. S lyubov’yu i trevogoy [Makarenko’s Heart. With love and anxiety]. Kyiv [in Rus.]. 16. Makarenko A. S. (1958). Metodi vikhovannya [Methods of education]. Writings in 7 vol. Moscow. vol. 5. pp. 20–45 [in Ukr.]. 17. Makarenko A. S. (1957). Otkrytoye pis’mo F. Levinu [Open letter to F. Levin]. Writings in 7 73 vol. Moscow. vol. 3, pp. 418–454 [in Rus.]. 18. Kudoyar A. M. (2005). Psykholohichni pohlyady A. S. Makarenka. Osobystist. Diyalnist. Sotsialni obyednannya. Kolektyv [Psychological views of A. S. Makarenko. Personality. Activity. Social associations. Collective]. Sumy. [in Ukr.]. 19. Stepanov P. M. (1957). Filosofskiye osnovy pedagogicheskikh vzglyadov A. S. Makarenko [The philosophical foundations of the pedagogical views of A. S. Makarenko]. Shakhty. [in Rus.]. 20. Ortynskyy V. L., Ryashko V. I. (2006). Aktualni problem vykhovannya kursantiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh systemy MVS Ukrayiny [Actual problems of cadets education in higher educational institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine]. Lviv. [in Ukr.]. 21. Vasyanovych H. P. (2009). Filosofiya [Philosophy]. Lviv [in Ukr.]. 22. Sukhomlynskyy V. O. (1976). Pryntsypy vykhovannya shkilnoho kolektyvu [Principles of education of a school team]. Kyiv. [in Ukr.]. 23. Makarenko A. S. (1958). Obshchiye voprosy teorii pedagogiki [General questions of the theory of pedagogy]. Writings in 7 vol. Moscow, vol. 5, p. 558 [in Rus.]