Стаття детально аналізує та обґрунтовує необхідність інтеграції Спільного Середовища Даних (Common Data Environment, CDE), структурованого відповідно до міжнародного стандарту ISO 19650, у навчальний процес для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за освітньо-професійною програмою 191 «Архітектура та містобудування» в Національному університеті «Львівська політехніка». Актуальність роботи визначається критичною потребою в адаптації освітніх програм до цифрової трансформації галузі АБІ (Архітектура, Будівництво та Інженерія) та підготовки висококваліфікованих фахівців для потреб національної відбудови. У дослідженні обґрунтовано обмеження існуючого Віртуального Навчального Середовища (ВНС) для підтримки колективного проектування, доводячи необхідність впровадження CDE як симулятора реальних виробничих практик BIM-координації та управління даними, що є критично важливим в сучасних умовах. Ключовою науковою новизною є розробка та апробація гібридної CDE-моделі на базі Лабораторії Інформаційного моделювання архітектурних об’єктів (ІМАО), що поєднує локальний серверний репозиторій із хмарними сервісами для забезпечення стійкості, безпеки та безперервності навчального процесу, імітуючи розподілені команди реального проекту. У статті детально описано архітектуру CDE, його роль як центрального репозиторію для спільної бібліотеки елементів, нормативної документації та регламентованих робочих процесів з контрольованим обміном і статусами документів, відповідно до вимог ISO 19650. Запропонована модель є ефективним освітнім інструментом, що має на меті сформувати у студентів практичні навички командної BIM-роботи, координації та дотримання галузевих стандартів, а результати дослідження слугують методичною основою для інтеграції передових практик у архітектурно-будівельну освіту.
- Гончаренко Т., Клевцов М. та Гриневич Д. (2020). Інформаційне середовище загальних даних BIM-моделювання для вирішення задач генерального планування.
- Литвин, В. І. (2016). Формування інформаційної культури майбутніх архітекторів у професійній підготовці вищого навчального закладу. Вінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинського.
- Національний стандарт України. (2018). ДСТУ ISO 19650-1:2018. Організація та оцифрування інформації щодо будівель та споруд, включно з будівельними інформаційними моделями (BIM). Управління інформацією з використанням будівельного інформаційного моделювання.
- Національний університет «Львівська політехніка». (2025). Партнери Національного університету «Львівська політехніка». https://lpnu.ua/ndl-23/partnery
- Мельник З.Ю. (2024). Роль технологій будівельного інформаційного моделювання у архітектурній освіті. https://doi.org/10.23939/sa2023.02.001
- AVR Development. (2025). Освітня співпраця нового рівня. https://avr-development.com/ua/news/strategic-meeting-lpnu
- Akturk, B., Arsoy, M. B., & Cakmak, P. I. (2024). Exploring the role of common data environment in BIM. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/384064836_Exploring_the_role_of_common_data_environment_in_BIM
- Autodesk University. (2025). ISO 19650, the common data environment, and Autodesk Construction Cloud. https://www.autodesk.com/autodesk-university/article/ISO-19650-Common-Data-Environment-and-Autodesk-Construction-Cloud
- BuildingSMART International. (2025). openBIM. https://www.buildingsmart.org/about/openbim/
- Dalux Box.(2025) A common data environment doesn’t have to be complicated https://www.dalux.com/products/dalux-box/
- Dolla, T. (2024). Institutional shaping of common data environment implementation. ITcon. https://www.itcon.org/papers/2024_12-ITcon-Seyis.pdf
- Eadie, R., Solan, B., Magee, B., & Rice, M. (2016). The pedagogy of building information modelling.
- Hosseini, M. R., Aibinu, A. A., & Abrishami, S. (2021). BIM teaching and learning handbook. https://doi.org/10.1201/9780367855192
- Özkan, S., & Seyis, S. (2021). Identification of common data environment functions during construction phase of BIM-based projects. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/355680657
- Trimble Connect. (2025). Project collaboration solutions that drive results. https://www.trimble.com/en/products/trimble-connect
- Pereira de Sa, J. L., & Gonzalez Alfaro, P. H. (2021). Implementing common data environments in architectural technology studies.
- Scottish Futures Trust. (2018). CDE implementation research. https://www.scottishfuturestrust.org.uk/publications/documents/cde-implementation-research