ІНТЕГРОВАНЕ НАВЧАЛЬНЕ ЦИФРОВЕ СЕРЕДОВИЩЕ У АРХІТЕКТУРНІЙ ОСВІТІ

Автори:
1
Institute of Architecture and Design National University Lviv Polytechnic Lviv

Стаття детально аналізує та обґрунтовує необхідність інтеграції Спільного Середовища Даних (Common Data Environment, CDE), структурованого відповідно до міжнародного стандарту ISO 19650, у навчальний процес для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за освітньо-професійною програмою 191   «Архітектура та містобудування» в Національному університеті «Львівська політехніка». Актуальність роботи визначається критичною потребою в адаптації освітніх програм до цифрової трансформації галузі АБІ (Архітектура, Будівництво та Інженерія) та підготовки висококваліфікованих фахівців для потреб національної відбудови. У дослідженні обґрунтовано обмеження існуючого Віртуального Навчального Середовища (ВНС) для підтримки колективного проектування, доводячи необхідність впровадження CDE як симулятора реальних виробничих практик BIM-координації та управління даними, що є критично важливим в сучасних умовах. Ключовою науковою новизною є розробка та апробація гібридної CDE-моделі на базі Лабораторії Інформаційного моделювання архітектурних об’єктів (ІМАО), що поєднує локальний серверний репозиторій із хмарними сервісами для забезпечення стійкості, безпеки та безперервності навчального процесу, імітуючи розподілені команди реального проекту. У статті детально описано архітектуру CDE, його роль як центрального репозиторію для спільної бібліотеки елементів, нормативної документації та регламентованих робочих процесів з контрольованим обміном і статусами документів, відповідно до вимог ISO 19650. Запропонована модель є ефективним освітнім інструментом, що має на меті сформувати у студентів практичні навички командної BIM-роботи, координації та дотримання галузевих стандартів, а результати дослідження слугують методичною основою для інтеграції передових практик у архітектурно-будівельну освіту.

 

  1. Гончаренко Т., Клевцов М. та Гриневич Д. (2020). Інформаційне середовище загальних даних BIM-моделювання для вирішення задач генерального планування.
  2. Литвин, В. І. (2016). Формування інформаційної культури майбутніх архітекторів у професійній підготовці вищого навчального закладу. Вінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинського.
  3. Національний стандарт України. (2018). ДСТУ ISO 19650-1:2018. Організація та оцифрування інформації щодо будівель та споруд, включно з будівельними інформаційними моделями (BIM). Управління інформацією з використанням будівельного інформаційного моделювання.
  4. Національний університет «Львівська політехніка». (2025). Партнери Національного університету «Львівська політехніка». https://lpnu.ua/ndl-23/partnery
  5. Мельник З.Ю. (2024). Роль технологій будівельного інформаційного моделювання у архітектурній освіті. https://doi.org/10.23939/sa2023.02.001
  6. AVR Development. (2025). Освітня співпраця нового рівня. https://avr-development.com/ua/news/strategic-meeting-lpnu
  7. Akturk, B., Arsoy, M. B., & Cakmak, P. I. (2024). Exploring the role of common data environment in BIM. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/384064836_Exploring_the_role_of_common_data_environment_in_BIM
  8. Autodesk University. (2025). ISO 19650, the common data environment, and Autodesk Construction Cloud. https://www.autodesk.com/autodesk-university/article/ISO-19650-Common-Data-Environment-and-Autodesk-Construction-Cloud
  9. BuildingSMART International. (2025). openBIM. https://www.buildingsmart.org/about/openbim/
  10. Dalux Box.(2025) A common data environment doesn’t have to be complicated https://www.dalux.com/products/dalux-box/
  11. Dolla, T. (2024). Institutional shaping of common data environment implementation. ITcon. https://www.itcon.org/papers/2024_12-ITcon-Seyis.pdf
  12. Eadie, R., Solan, B., Magee, B., & Rice, M. (2016). The pedagogy of building information modelling.
  13. Hosseini, M. R., Aibinu, A. A., & Abrishami, S. (2021). BIM teaching and learning handbook. https://doi.org/10.1201/9780367855192
  14. Özkan, S., & Seyis, S. (2021). Identification of common data environment functions during construction phase of BIM-based projects. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/355680657
  15. Trimble Connect. (2025). Project collaboration solutions that drive results. https://www.trimble.com/en/products/trimble-connect
  16. Pereira de Sa, J. L., & Gonzalez Alfaro, P. H. (2021). Implementing common data environments in architectural technology studies.
  17. Scottish Futures Trust. (2018). CDE implementation research. https://www.scottishfuturestrust.org.uk/publications/documents/cde-implementation-research