Проведено огляд практичної реалізації механізмів доступу користувачів до ВНС університету на прикладі системи дистанційного навчання Moodle. З'ясовано, що однією з ознак навчального процесу є його керованість, яка передбачає можливість планування та проектування навчального процесу. Розглядаються практичні питання, пов'язані з адмініструванням віртуального навчального середовища (ВНС) університету з точки зору організації та диференціації прав доступу різних категорій користувачів. Обговорено основні принципи адміністрування ВНС університету щодо поділу рівнів доступу до окремих елементів системи для різних ролей відповідної категорії користувачів.
У НУ "Львівська політехніка" глобальні ролі мають тільки супер адміністратор, керівництво глобальною групою, методист та бібліотека. Рольові завдання виконуються для визначення ролі в контексті. Сайт (домашня сторінка) та курс – приклади двох різних контекстів. Хоча процес призначення ролі однаковий для різних контекстів, шлях до сторінки призначення може бути різним. Наведено приклади організації системи адміністрування з описом процесів створення різних типів ролей та логікою виконання кожної ролі та необхідністю певних підходів.
Встановлено, що систем Moodle передбачає п'ять типів ролей, а саме: управлінська, наглядова, навчальна, інформаційна, тимчасова, надаючи обґрунтування та практичні поради щодо встановлення кожної ролі для кожного типу. Детально описано загальну матрицю відповідальності за кожну роль користувача. Ролі керівних ролей – це різні особливості адміністрування курсів на рівні категорій курсу різних типів гніздування. Цей тип містить адміністраторів. Роль контролюючої ролі – за назвою досліджувати різні особливості навчальної та управлінської діяльності в системі ВНС. Завданням навчальних ролей є забезпечення та здійснення самого навчального процесу. До цих ролей належить, передусім, системна роль за замовчуванням – студент, головний учасник процесу здобуття знань, проходження контрольних точок та інших складових навчального процесу. Завданням інформаційних ролей є створення інформаційних повідомлень як для студентів, так і для викладачів на різних рівнях інформаційної системи. Тимчасові рольові завдання – залучення до системи третіх сторін. Звичайно, гість – це важливо, але в нашому випадку вхід гостей заборонений, тому ролі учасника конференції та учасника олімпіади були створені для забезпечення доступу до окремих системних ресурсів. Також описана загальна матриця відповідальності за кожну роль користувача.
- Andreev, A. V., Andreeva, S. V., & Dotcenko, I. B. (2008). Praktika elektronnogo obucheniia s ispolzovaniem Moodle. Taganrog: Izd-vo TTI IuFU, 146 p. [In Russian].
- Anisimov, A. M. (2009). Rabota v sisteme distantcionnogo obucheniia Moodle. Textbook. (2nd ed. add. and revised). Kharkov, KhNAGKh, 292 p. [In Russian].
- Fomenko, A. (2017). Administruvannia systemy. Rozpodil diialnostei mizh roliamy ta hrupamy. Innovatsiini kompiuterni tekhnolohii u vyshchii shkoli. Materialy 9-i naukovo-praktychnoi konferentsii. Lviv: Vyd-tvo NU "Lvivska politekhnika". [In Ukrainian].
- Fomenko, A. (2018). Rishennia problemy orhanizatsii navchannia studentiv z invalidnistiu zasobamy virtualnoho navchalnoho seredovyshcha. Innovatsiini kompiuterni tekhnolohii u vyshchii shkoli. Materialy 10-i naukovo-praktychnoi konferentsii. Lviv: Vyd-tvo NU "Lvivska politekhnyka". [In Ukrainian].
- Kolos, K. R. (2011). Systema Moodle yak zasib rozvytku predmetnykh kompetentnostei uchyteliv informatyky v umovakh dystantsiinoi pisliadyplomnoi osvity. Abstract of Candidate Dissertation for Pedagogical Sciences (13.00.10 – Information and communication technologies in education). Kyiv, 21 p. [In Ukrainian].
- Mikhailova, N. V. (2012). Elektronnaia obuchaiushhaia sreda Moodle kak sredstvo organizatcii asinkhronnoi samostoiatelnoi raboty studentov vuza. Abstract of Candidate Dissertation for Pedagogical Sciences (13.00.01 – General pedagogy, history of pedagogy and education). Orenburg, 23 p. [In Russian].
- Moodle. (2020). Getting started is easy. Moodle is the world's most popular learning management system. Retrieved from: https://moodle.org/
- Morze, N. V., Buinytska, O. P., & Varchenko-Trotsenko, L. O. (2016). Stvorennia suchasnoho elektronnoho kursu v systemi Moodle. Textbook. Kamianets-Podilskyi: PP Buinytskyi, O. A., 232 p. [In Ukrainian].
- Pro zatverdzhennia "Polozhennia pro dystantsiine navchannia": Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 466 vid 25.04.2013 p. Retrieved from: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13. [In Ukrainian].
- Rashevska, N. V., & Semerikov, S. O. (2012). Intehratsiia MLE-Moodle v systemu dystantsiinoho navchannia Moodle. Novitni kompiuterni tekhnolohii, Vol. 10, pp. 203–208. Kyiv: Minrehion Ukrainy. [In Ukrainian].
- Roman Shandra. (2020). Orhanizatsiia dystantsiinoho navchannia v Moodle. Osvita.UA. Statti ta analityka. LNU im. Franka. 28.03.2020. Retrieved from: http://osvita.ua/vnz/high_school/72285/. [In Ukrainian].
- Semerikov, S. O., Teplytskyi, I. O., & Shokaliuk, S. V. (2008). Novi zasoby dystantsiinoho navchannia informatsiinykh tekhnolohii matematychnoho pryznachennia. Visnyk. Testuvannia y monitorynh v osviti, 2, 42–50. [In Ukrainian].
- Tryus, Yu. V., Herasymenko, I. V., Franchuk, V. M. (2016). Systema elektronnoho navchannia VNZ na bazi Moodle: Metodychnyi posibnyk. (Tryusa, Yu. V. Scientific Ed.). Cherkasy: ChDTU, 220 p. [In Ukrainian].
- Tymchenko, A. A., Tryus, Yu. V., Stetsenko, I. V., Oksamytna, L. P., Franchuk, V. M. ta in. (2010). Informatsiino-analitychna systema kontroliu i otsiniuvannia navchalnoi diialnosti studentiv VNZ. Cherkasy: MakLaut. [In Ukrainian].
- Zakhar, O. H. (2016). Osnovy roboty na platformi dystantsiinoho navchannia Moodle. Candidate Dissertation for Pedagogical Sciences (13.00.02 – Theory and methods of teaching). Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka, Kyiv, 230 p. [In Ukrainian].