Анотація. У статті подано експериментальну перевірку ефективності системи формування цифрової компетентності педагога в умовах неформальної освіти, для якої використано комплекс методів дослідження: аналіз, синтез, порівняння та зіставлення; анкетування, опитування, самооцінювання та тестування; педагогічний експеримент; кутове перетворення Фішера.
У роботі наведено загальнонаукові підходи та модель системи формування цифрової компе- тентності педагога в умовах неформальної освіти, що містить: блоки передумов та організаційно-педагогічних умов; теоретико-методологічний, структурно-змістовий, технологічно-діяльнісний та оцінно-рефлексивний блоки; компонентну цифрову компетентність педагога. Визначено структуру цифрової компетентності педагога (середовищний, змістовий, комунікативний і рефлексивний компоненти), описано рівні цифрової компетентності педагога (початківець, користувач, професіонал) за базовими критеріями: складність, автономність та системність. Сформовано стратегію формування цифрової компетентності педагога в умовах неформальної освіти.
Запропоновано комплекс завдань для доведення ефективності системи формування цифрової компетентності педагога в умовах неформальної освіти, що відповідає авторській концепції. Наведені результати констатувального етапу педагогічного експерименту (отримані шляхом опитування- самооцінки в розрізі кожного із компонентів) та формувального етапу педагогічного експерименту (за результатами виконання 25 вправ у межах проведеного навчання) у розрізі середовищного, змістового та комунікативного компонентів. Представлено статистичний аналіз отриманих результатів за допомогою кутового перетворення Фішера.
1. Gorokhivska, T. M., Gurevich, R. S. (2019). Determination of modern methodological approaches to the problem of development of professional and pedagogical competence of a teacher. Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University. Series: Pedagogy and Psychology, 58, 68–73. Retrieved from: file:///C:/Users/Dekanat/Downloads/shevliuk,+23%20(2).pdf
2. Samborska, O. D. (2019). Conceptual thesaurus of information and digital competence of future primary education teacher. Information Technologies in Education, 38(1), 85–96. DOI:10.14308/ite000687
3. Myroshnychenko, O. A. (2020). Content and structure of digital competence of future teachers of higher education institutions. Pedagogy of forming a creative personality in higher and secondary schools, 70(3), 119–123. doi: 10.32840/1992-5786.2020.70-3.22
4. Morse, N. V., Vorotnikova, I. P. (2016). Model of ICT competence of teachers. ScienceRise. Pedagogical Education, 10, 4–9. DOI: 10.15587/2519-4984.2016.80644
5. Lopushynskyi, I. P. (2018). “Digitalization” of education in the context of the development of the information society in Ukraine. Pedagogical almanac, 37, 46–55. Retrieved from: http://herald.chite.edu.ua/content/download/ archive/2022/doi1/1_3.pdf
6. Ovcharuk, O. V. (2020). Modern approaches to the development of human digital competence and digital citizenship in European countries. Information technologies and learning tools, 2 (76), 1–13. Retrieved from: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/720330
7. Vlasii, O. O., Dudka, O. M., Kulchytska, N. V. (2019). The role of cloud technologies in the organization of blended learning. Scientific Journal of the Drahomanov National Pedagogical University. Ser. No. 2. Computeroriented learning systems, 19(26), 117–122. DOI: 10.25688/2072-9014.2022.60.2.02
8. Samodumska, O. L. (2019). Theoretical and methodological bases of training future scientific and pedagogical workers for adult education in non-formal education: monograph. Zaporizhzhia: AA Tandem. Retrieved from: https://uacademic.info/en/document/0520U100184
9. Hwang, C. J., Lai, C. L., Wang, S. Y. (2015). Seamless flipped learning: a mobile technology-enhanced flipped classroom with effective learning strategies. Journal of Computers in Education, 2, 449–473. DOI: 10.1007/s40692- 015-0043-0
10. Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe: Report by the Joint Research Centre of the European Commis. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Retrieved from: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC83167
11. McDonagh, A., Camilleri, P. (2021). Introducing the PEAT model to frame professional digital competence in teacher education. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 5(3), 5–17. DOI: 10.7577/njcie.4226
12. Cabero-Almenara, J., Barragán-Sánchez, R., Palacios-Rodríguez, A., Martín-Párraga, L. (2021). Design and Validation of t-MOOC for the Development of the Digital Competence of Non-University Teachers. Technologies, 9(4), 84. Retrieved from: https://www.mdpi.com/2227-7080/9/4/84/html
13. Cervera, G. M., Caena, F. (2022). Teachers’ digital competence for global teacher education. European Journal of Teacher Education, 45(4), 451–455. DOI: 10.1080/02619768.2022.2135855
14. Aydin, M. K., Yildirim, Т. (2022). Turgut Eachers’ digital competence: bibliometric analysis of the publications of the web of science scientometric database. Information Technologies and Learning Tools, 91, 5, 205– 220. DOI: 10.33407/itlt.v91i5.5048.
15. UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. (2011). Retrieved from: https://unesdoc.unesco.org/ ark:/48223/pf0000213475
16. Punie, Y. (ed.). (2017). European Framework for the Digital Competeve of Educators: DigCompEdu. Luxembourg: Publication Offise European Union. Retrieved from: https://joint-research-centre.ec.europa.eu/ digcompedu_en
17. Stechkevych, O., Bukach, A. (2023h). Methodological aspects of forming digital competence of a teacher in non-formal education. Pedagogical sciences: theory and practice, 1(45), 53–60. Retrieved from: http://eprints.zu.edu.ua/39106/1/Andriychuk_2024.pdf