Судові органи як суб’єкти системи адміністративно-правового гарантування діяльності релігійних організацій в Україні

Цитування за ДСТУ: Чорнописька В. (2024) Судові органи як суб’єкти системи адміністративно-правового гарантування діяльності релігійних організацій в Україні. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: "Юридичні науки". Том 11, № 1(41), С. 382-390.  DOI:​ https://doi.org/10.23939/law2024.41.382

Citation APA: Chornopyska V. (2024) Judicial bodies as subjects of the system of administrative and legal guarantee of the activities of religious organizations in Ukraine. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Legal Sciences. Vol. 11, No. 1(41), pp. 382-390.  DOI: https://doi.org/10.23939/law2024.41.382

1
Національний університет “Львівська політехніка”, Навчально-науковий інститут права, психології та інноваційної освіти

У статті схарактеризовано особливості функціонування судових органів як суб’єк тів системи адміністративно-правового гарантування діяльності релігійних організацій в Україні. Реалізація судовими органами адміністративно-правових гарантій діяльності релігійних організацій здійснюється через систему судів загальної юрисдикції, адмініст ративних судів, Верховний Суд України, що діють на єдиних засадах, щодо реалізації спільних завдань у сфері правосуддя. Зазначено, що судові органи є суб’єктами гаран тування права на легалізацію правового статусу релігійних організацій, захисту їхніх майнових та інших прав. Особливе значення у цій сфері має діяльність судових органів щодо визнання такими, що суперечать законодавству, рішень, дій, бездіяльності органів публічного управління щодо релігійних організацій, притягнення осіб, винних у вчиненні правопорушень щодо релігійних організацій, до адміністративної відповідаль ності тощо.

Визначено специфічні ознаки судових органів щодо адміністративно-правового гарантування функціонування релігійних організацій: 1) можливість реалізації су довими органами адміністративно-правових гарантій діяльності релігійних органі зацій, наділених державною підтримкою, що зумовлена зарахуванням цих органів до однієї з гілок влади в Україні на підставі ст. 6 Конституції України; 2) поширення юрисдикції судів на всі різновиди правовідносин у релігійній сфері, що наявні в державі; 3) діяльність судових органів є умовою гарантованості правових можли востей релігійних організацій щодо розгляду в судовому порядку справи і реалізації судового захисту їхніх прав; 4) вони є суб’єктами гарантування права на легалізацію правового статусу релігійних організацій, захисту їхніх майнових та інших прав, безпеки проведення ними мирних заходів, захисту прав цих інституцій від порушень з боку суб’єктів владних повноважень у порядку КАС України, покарання в адміністративному порядку за діяльність, що справляє незаконний деструктивний вплив на функціонування релігійних організацій, тощо.

1. Бараннік Р. В. (2011). Судові, правоохоронні та правозахисні органи України. Київ: КНТ. 352 с.

2. Шумський П. В. (2000). Судові і правоохоронні органи України. Тернопіль, ЛІЛЕЯ. 186 с.

3. Білозьоров Є. В. (2009). Правові гарантії прав і свобод людини та громадянина у сфері діяльності міліції. Київ: Аванпост-прим. 189 с.

4. Стахура Б. I. (2016). Роль органів державної влади у забезпеченні прав людини і громадянина в демократичному суспільстві: теоретико-правовий вимір: автореф. дис. ...канд. юрид. наук: 12.00.01. Львів ський державний університет внутрішніх справ. Львів. 16 с.

5. Вовк Д. О. (2014). Як українські суди балансують релігійну свободу: аналіз у контексті світськості. Право і громадянське суспільство. № 3. C. 4–37.

6. Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду 07 травня 2019 р. № 400/405/19 м. Ми колаїв “Про визнання протиправною бездіяльність та зобов’язання вчинити певні дії”. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/81694906 (дата звернення: 22.02.2024).

7. Ржепецька К. М. (2009). Судовий контроль як адміністративно-правовий засіб захисту прав і свобод людини. Форум права. № 2. С. 364–368.

8. Кодекс адміністративного судочинства України. База даних “Законодавство України” / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15#Text. (дата звернення: 22.02.2024).

9. Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 31 січня 2019 року № 826/12479/18 “Про визнання протиправними дій Київської міської державної адміністрації”. URL: https://youcontrol.com.ua/catalog/court-document/79633487/ (дата звернення: 22.02.2024). 

10. Постанова Львівського окружного адміністративного суду за позовом члена греко-католицької громади с. Дмитрів Радехівського району до Департаменту з питань культури, національностей та релігій ЛОДА, Львівської обласної державної адміністрації від 10 жовтня 2016 року у справі № 813/1368/16. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/62030441# (дата звернення: 22.02.2024).

11. Постанова Окружний адміністративний суд м. Києва від 03 вересня 2014 року. Справа № 826/11217/14. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/40428552 (дата звернення: 22.02.2024).

12. Закон України “Про судоустрій і статус суддів”. База даних “Законодавство України” / ВР України. (дата звернення: 22.02.2024). 13. Постанова Дзержинського міського суду Донецької області 24 січня 2014 року “Про притягнення до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 51КУпАП”. Справа № 3/225/79/2014. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/49129303 (дата звернення: 22.02.2024).