У цьому науковому доробку проведено дискусію щодо ролі енергетичної безпеки у
національній безпеці. Позиціоновано, що останню треба позиціонувати набагато ширше
ніж економічну безпеку, оскільки нині у російсько-українській війні державою-агре-
соркою енергетична інфраструктура обрана ціллю ведення збройної боротьби, що пору-
шує норми міжнародного-гуманітарного права щодо шкоди цивільному населенню. З
початком повномасштабного вторгнення країни-агресорки в Україну проблема націо-
нальної безпеки для України набуває особливого значення, оскільки стосується добро-
буту та реального забезпечення права на життя мільйонів громадян нашої держави. Енер-
гетична безпека є основним фактором життєдіяльності держави, адже будь-які перепони
у функціонуванні енергетичного комплексу надзвичайно болісно позначаються на всій
економіці та соціальній сфері.
Автори відзначають, що глобальними енергетичними проблемами є нерівномір-
ність розподілу геологічних запасів основних видів паливних ресурсів, особливо дефі-
цитного природного газу, посилення фінансової нестабільності економіки в останні
десятиліття, посилення міждержавних воєнних дій та кліматичні катастрофи.
Констатовано, що перехід від аналогового до цифрового підходу в правовому регу-
люванні енергетичної системи держави триває, цифрові технології зроблять енергетичні
системи більш пов’язаними, розумними, ефективними, надійними та стійкими в най-
ближчі десятиліття. Загалом позитивно оцінивши правові засоби врегулювання проб-
леми енергетичної безпеки, у статті відзначено, що цифровізація енергетичної системи в
ЄС відкриває нові можливості для забезпечення сталого і конкурентоспроможного ринку,
проте вона також має значні загрози. По-перше, залежність від цифрових технологій може
збільшити вразливість до кіберзагроз, що ставить під ризик безпеку енергетичних систем.
По-друге, ризик виникнення цифрового розриву між країнами-членами ЄС може
призвести до нерівномірного розвитку і доступу до нових технологій. Нарешті, зростання
обсягу даних порушує питання про конфіденційність та захист особистої інформації, що
потребує чітких регуляторних рамок.
1. Song Y., Ming Z., Ruifeng S. Using a new aggregated indicator to evaluate China’s energy security. Energy
Policy. 2019, Vol. 132, P. 167–174.
2. MaraD., Nate S., Stavytskyy A., Kharlamova G. The Place of Energy Security in the National Security
Framework: An Assessment Approach. Energies 2022, Vol. 15, 658. https://doi.org/10.3390/en15020658
3. MaraD., Nate S., Stavytskyy A., Kharlamova G. The Place of Energy Security in the National Security
Framework: An Assessment Approach. Energies 2022, Vol. 15, 658. https://doi.org/10.3390/en15020658
4. Про національну безпеку України: закон України від 21.06.2018 No 2469-VIII. Відомості Верховної
Ради. 2018, No 31, ст. 241.
5. Gitelman L., Magaril E., Kozhevnikov M. Energy Security: New Threats and Solutions. Energies 2023,
Vol. 16, 2869. https://doi.org/10.3390/en16062869
6. Jones O., Doods P. E. Definitions of Energy Security. URL: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/
10087004/6/Dodds_IMPJ5213-H2FC-Supergen-Energy-Security-032017-Chapter%202.pdf
7. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic
and Social Committee and the Committee of the Regions: Digitalising the Energy System – EU Action Plan
COM/2022/552 final. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52022DC0552&...
1666369684560