Стаття присвячена теоретико-правовому дослідженню проблеми доброчесності суддів через аналіз питання оновлення методологічних підходів до нормативного унормування визначеного питання. Мотивовано, що принцип доброчесності виступає аксіологічним атрибутом органів публічної влади та судової системи зокрема. Потреба механізму правового забезпечення доброчесності суддів зумовлена низкою онтологічних обставин, в яких перебуває наша держава: європейським напрямом реформування юридичної практики та законодавства; реформуванням судової системи; подолання недовіри громадськості до органів публічної влади загалом і судочинства зокрема.
Прокритиковано неналежну правову політику, яка склалася в нашій державі щодо відсутності розуміння доброчесності суддів, оскільки лінгвістично це поняття виводять з розуміння чесності, як характеристики, яка має бути притаманна членам суспільства під час реалізації ними правоповажних функцій.
У цій роботі також доводиться, що запропоноване нормотворцем розуміння доброчесності як принцип державної служби не відповідає сучасній репрезентації елементного складу досліджуваного поняття і європейським стандартам формування та функціонування системи права через одновекторність розуміння поняття та брак чітких методик виміру поняття.
Умотивовано, що в праксіологічному розумінні ця категорія набуває розширеного значення, окрім звичного тлумачення чесності, охоплює ще низку елементів: відповідальність, об’єктивність, професіоналізм, неупередженість та добросовісність.
Автор доводить, що доброчесність у вимірі аксіологічності намірів державного механізму не просто професійний стандарт, а онтологічна вимога до судді як суб’єкта, відповідального за підтримання балансу між правовою нормативністю та етичним обов’язком перед суспільством. Загалом досліджуваний елемент виступає концептуальною опорою поєднання “букви” та “духу” закону, формуючи простір, у якому правова реальність відповідає критеріям справедливості, свободи та рівності суб’єктів права.
Обґрунтований сферовий підхід у законодавчій техніці щодо визначення поняття доброчесності, де відбувається тлумачення доброчесності окремих представників органів публічної влади залежно від особливостей їх повноважень. Репрезентовано авторську дефініцію поняття доброчесності суддів.
1. Рибак О. О. Перевірка на доброчесність як дієвий інструмент запобігання корупції. Досвід Румунії та Молдови. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2019. Вип. 1. С. 140–145.
2. Про засади державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційна стратегія) на 2014–2017 роки: закон України від 14.10.2014 № 1699-VII. База даних “Законодавство України” / ВР України. 2014, № 46, ст. 2047.
3. Перетятко Г. В. Доброчесність як один із критеріїв допуску до суддівської діяльності (за матеріалами конкурсу на посаду судді Верховного Суду). Соціологія права. 2018. № 1–2. С. 50–62.
4. Чеченко К. О. Принцип доброчесності державної служби: етимологія та генеза морально-етичної норми. Київський часопис права. 2022. Вип. 1. С. 143–151. DOI:10.32782/klj/2022.1.22
5. Soniewicka M. Integralność Sędziego Z Perspektywy Jurysprudencji Cnót. Krytyka Prawa. Niezależne Studia Nad Prawem, 2021. Vol. 13, No. 3. P. 81–98. Doi:10.7206/kp.2080-1084.473
6. Про державну службу: Закон України від 10.12.2015 № 889-VIII. База даних “Законодавство України” / ВР України. 2016, № 4, ст. 43.
7. Жаровська І. М., Руданецька О. С. Державно-репрезентаційна та корпоративно-правова природа доброчесності суддів: дискусія про європейські стандарти. Аналітично-порівняльне правознавство. 2024. № 6. С. 862–866.