Корупція в умовах воєнного стану постає як складне багаторівневе соціально-правове явище, яке не лише деформує інституційну основу державного управління, але й підриває легітимність державної влади в очах суспільства. У межах цього дослідження здійснено всебічний аналіз теоретико-правових засад кваліфікації корупційних злочинів у контексті актуального кримінального законодавства України з урахуванням динаміки змін, що відбуваються під впливом правового режиму надзвичайного стану. Особливу увагу зосереджено на відсутності системної структуризації відповідних норм у Кримінальному кодексі України, що зумовлює фрагментарність правозастосовної практики, утруднює ідентифікацію ознак корупційного злочину та створює передумови для зловживання інструментами кваліфікації.
У статті репрезентовано спектр наукових позицій щодо визначення сутності корупційних правопорушень, зокрема концепції О. М. Сахана, М. І. Мельника, О. М. Джужі, В. Куця,
Ю. Труньової, О. Захарчука та В. Тютюгіної, що засвідчує брак уніфікованого підходу в доктрині кримінального права до розмежування ознак корупційної злочинності. Водночас підкреслено наявність глибинного інституційного конфлікту між законодавчою конструкцією правопорушень і фактичним функціонуванням механізмів антикорупційного контролю, зокрема в аспектах фіксації, повідомлення та кваліфікації таких діянь. Встановлено, що страх потенційних викривачів, брак ефективних гарантій їх правового захисту, а також низький рівень суспільної довіри до органів публічної влади істотно обмежують здатність держави виявляти та попереджувати корупційні правопорушення.
У межах дослідження обґрунтовано доцільність нормативної конкретизації корупційної злочинності шляхом формування окремого розділу в Особливій частині Кримінального кодексу України, що відповідатиме структурно-догматичним вимогам кримінального права та уможливить реалізацію системного підходу до протидії корупції. Водночас акцентовано на потребі перегляду інституційного дизайну антикорупційної політики з урахуванням викликів воєнного часу, що охоплює як реформування організаційно-функціонального механізму контролю за публічними фінансами, так і забезпечення відкритості й підзвітності органів влади перед суспільством у нових безпекових умовах.
- Сахань О. М. Корупція в сучасній Україні як джерело деструктивності влади URL: https://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/123456789/14588/1/Sahan_112-129.pdf (Дата звернення: 25.03.2025).
- Савченко А. В. (2016). Корупційні злочини (кримінально-правова характеристика). К.: “Центр учбової літератури”, 168 с.
- Кримінальний Кодекс України: Закон України від 5 квітня 2001 року № 2341-III. База даних “Законодавство України” / ВР України. URL: http://zakon.rada.gov.ua/cgibin/laws/main.cginreg=234114 (Дата звернення: 25.03.2025).
- Генеральна прокуратура України: вебсайт. URL: https://old.gp.gov.ua/ua/stst2011.html?dir_id=113897&libid=100820&c=edit... (Дата звернення: 25.03.2025).
- Національне агентство з питань запобігання корупції. (2023). Індекс сприяння корупції: Україна поркащила свій показник на 3 бали. URL: https://nazk.gov.ua/uk/novyny/indeks-spryynyattya-koruptsii-2023-ukraina-pokraschyla-sviy-pokaznyk-na-3-baly/#:~:text=Україна%20отримала%2036%20зі%20100 (Дата звернення: 25.03.2025).
- Про запобігання корупції: Закон України від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII. База даних “Законодавство України” / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18 (Дата звернення: 25.03.2025).
- Ярошенко А. С. (2015). Світовий досвід та перспективні напрями реформування адміністративно-правового регулювання в галузі насінництва та розсадництва в Україні. Вип. 5. С. 102–103.