У статті висвітлено вплив європейських принципів на формування соціальної відповідальності місцевого самоврядування. Відповідно до міжнародних документів розроблено сім основних принципів соціальної відповідальності органів місцевого самоврядування, а саме: 1) прозоре надання якісних послуг, які максимально відповідають запитам територіальної громади; 2) дотримання норм національного законодавства й міжнародних принципів, які забезпечують сталий розвиток і добробут територіальної громади; 3) активна участь у розвитку громадянського суспільства через реалізацію програм партнерства “громада–влада–бізнес”, соціальних і благодійних проєктів; 4) розвиток всебічної та підзвітної взаємодії із усіма стейкхолдерами; 5) реалізація проактивного лідерства щодо вирішення екологічних проблем, формування екологічної відповідальності; 6) створення робочих місць із відповідною оплатою праці, належним рівнем професійної безпеки, соціальних пільг, сприяння всебічному розвитку та підвищенню компетентності працівників; 7) ефективна протидія будь-яким формам корупції.
Доведено, що ефективна діяльність місцевого самоврядування повинна основуватися на тих цінностях, які гарантують розвиток демократичної, правової та соціальної держави, і водночас забезпечують максимальне залучення соціуму до управління
державою, завбачаючи потенційні конфлікти особистих й суспільних інтересів і запитів. Такими базовими чинниками під час здійснення місцевого самоврядування повинні виступати: 1) принцип верховенства права; 2) пріоритетність прав людини (максимальне гарантування їх дотримання та захисту; 3) розвиток людського потенціалу. Саме вони здатні слугувати основою гармонійних взаємовідносин між державою та людиною. З метою запровадження моделі управління, яка ґрунтується на засадах правової держави й сучасної концепції New Public Management, передусім необхідно запровадити єдину парадигму гарантування дотримання й захисту прав людини на локальному рівні. Реалізація концепції соціальної відповідальності у системі місцевого самоврядування є екстреною потребою сучасного суспільства, дотримання якої дасть змогу вирішити проблеми модернізації місцевого самоврядування відповідно до європейських цінностей, гарантуючи кожній людині захист від порушення її прав з боку держави.
1. Грищук В. К. (2012). Соціальна відповідальність: навч. посіб. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ. 152 с.
2. Licandro О., Vázquez-Burguete J. L., Ortigueira L., Correa Р. (2023). Definition of Corporate Social Responsibility as a Management Philosophy Oriented towards the Management of Externalities: Proposal and Argumentation. Sustainability. No. 15(13). URL: https://www.mdpi.com/2071-1050/15/13/10722 (дата звернення: 22.01.2024).
3. Черкасов О. В. (2019). Проблеми єдності та диференціації відповідальності у трудовому праві України: монографія. Харків: Право. 240 с.
4. Бисага Ю. М., Бисага Ю. М. (2011). Соціальна відповідальність: поняття та зміст. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Право. Вип. 16. С. 15–19.
5. Калєніченко Л. І. (2019). Соціальна відповідальність як правове явище. Держава та регіони. Серія: Право. № 4 (66). С. 10–16.
6. Теорія держави і права: навч. посіб. (2014). За ред. А. М. Шульги. Харків. 464 с.
7. Грішнова О. (2011). Соціальна відповідальність у контексті подолання системної кризи в Україні. Демографія та соціальна економіка. № 1 (15). С. 39–46.
8. Бобровська О. (2016). Розвиток корпоративної соціальної відповідальності – дієвий інструмент підвищення якості і ефективності місцевого самоврядування. Ефективність державного управління: збірник наукових праць. Вип. 1–2 (1). C. 239–247.
9. Соціальна відповідальність суспільних інститутів: інноваційний та соціально-гуманітарний аспект (2019). За наук. ред. А. Я. Кузнєцової, Л. К. Семів, З. Е. Скринник. Київ: ДВНЗ “Університет банківської справи”. 287 с.
10. United Nations Global Compact. URL: https://unglobalcompact.org/ (дата звернення: 22.01.2024).
11. Новий міжнародний стандарт із соціальної відповідальності ISO 26000. URL:https://aop.nmu.org.ua/ua/metodicki/specialist/opg/lzi/zakon/%D0%A1%D1%8... (дата звернення: 22.01.2024).
12. Концептуально-методологічні положення, підходи та моделі реалізації концепції New Public Management: наукова розробка (2012). Авт. кол.: Ю. П. Шаров, І. А. Чикаренко, Т. В. Маматова та ін. Київ: НАДУ. 84 с.