Прокуратура як суб’єкт запобігання кримінальним правопорушенням у сфері довкілля з використанням бюджетних коштів

2025;
: cc. 49 - 55

Цитування за ДСТУ: Богатирьов І., (2025) Прокуратура як суб’єкт запобігання кримінальним правопорушенням у сфері довкілля з використанням бюджетних коштів. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: "Юридичні науки". Том. 12, № 2 (46), С. 49-55. DOI: https://doi.org/10.23939/law2025.46.049

Citation APA: Bogatyrev І. (2025) The Prosecutor's Office as a Subject of Prevention of Criminal Offenses in the Environmental Sphere Using Budget Funds. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Legal Sciences. Vol. 12, No 2 (46), pp. 49-55. DOI:https://doi.org/10.23939/law2025.46.049

1
Державний університет “Житомирська політехніка”

У статті здійснено комплексне дослідження запобігання органами прокуратури кримінальних правопорушень у сфері довкілля з використанням бюджетних коштів. Визначено та з’ясовано сутність соціально-правового статусу прокуратури України в державному механізмі запобігання кримінальних правопорушень у сфері довкілля з використанням бюджетних коштів, досліджено становлення прокуратури як суб’єкта запобігання злочинам. 

Доведено, що прокуратура є невід’ємною частиною системи правоохоронних органів та має досить широкий спектр функцій, який передбачає здійснення діяльності щодо захисту прав та інтересів держави і громадян шляхом представлення публічного обвинувачення в суді, а також контролю за дотриманням законодавства та виконання судових рішень на різних етапах кримінального провадження або під час виконання покарання у відповідних установах. Все вищенаведене потребує додаткової взаємодії з уповноваженими органами з питань пробації, установами виконання покарань Міні­стерства юстиції України. 

Виокремлено основні форми роботи прокуратури щодо запобігання кримінальних правопорушень у сфері довкілля з використанням бюджетних коштів, а саме: проведення координаційних нарад із керівниками правоохоронних органів щодо протидії та запо­бігання кримінальних правопорушень; проведення спеціальних нарад керівників право­охоронних та інших державних органів щодо запобігання кримінальних правопорушень у сфері довкілля з використанням бюджетних коштів; створення міжвідомчих робочих груп; обмін аналітичною інформацією; проведення спільних аналітичних досліджень; контроль за виконанням спільних узгоджених заходів щодо запобігання кримінальних право­пору­шень у сфері довкілля з використанням бюджетних коштів.

Зазначено, що запобігання кримінальним правопорушенням у сфері довкілля з використанням бюджетних коштів охоплює всі кримінологічні заходи (загально­со­ціальні, спеціально-кримінологічні, регіональні та індивідуально-профілактичні), спря­мовані правоохоронними органами на діяльність щодо виявлення, розслідування та притягнення осіб, котрі вчиняють екологічні кримінальні правопорушення. Сформу­льовано визначення запобігання кримінальним правопорушенням у сфері довкілля з використанням бюджетних коштів.

  1. Організована злочинність в Україні: феномен, детермінізація, запобігання: монографія. Одеса: Вид-во “Юридика”, 2023. 560 с. URL: https://nadpsu.edu.ua/wpcontent/uploads/2023/05/yeprynczev-p.s.dys.pdf (Дата звернення: 22.01.2025).
  2. Новосад Ю. О. (2019). Прокуратура України як учасник кримінально-виконавчої діяльності: монографія. Луцьк: ПрАТ “Волинська обласна друкарня”, 462 с. URL: https://academysps.edu.ua/wp-con­tent/uploads/2023/10/Silabus-z-navchalnoi-disciplini_MS-ta-KZ-probacii-v-Ukraini.pdf  (Дата звернення: 22.01.2025).
  3. Мірошниченко С. С. Запобігання злочинності- одна із функцій органів прокуратури. Проблеми злочинності. 1005. Вип. 75. С. 158-162. URL: https://scholar.google.com.ua/citations?user=ofHGLZEAAAAJ&hl=uk (Дата звернення: 22.01.2025).
  4. Супруненко Д. О. (2016). Прокуратура у системі суб’єктів запобігання злочинам. Проблеми правознавства та правоохоронної діяльності. № 7 (55). 344 с. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvuzhpr_2015_35%281.3%29__18 (Дата звернення: 22.01.2025).
  5. Тагієв С. Р., Івашко С. В. (2023). Прокуратура як суб’єкт реалізації кримінологічної політики щодо координації діяльності правоохоронних органів. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: юридичні науки.  С. 115. DOI: 10.32782/TNU-2707-0581/2023.4/17 (Дата звернення: 22.01.2025).
  6. Про затвердження Положення про Спеціалізовану екологічну прокуратуру (на правах Депар­таменту) Офісу Генерального прокурора: Наказ  Офісу Генерального прокурора від 5 липня 2023 року № 185. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0185905-23#Text (Дата звернення: 22.01.2025).
  7. Максіменцев М. Г. (2019).  Кримінологічні засади протидії злочинності у сфері надроко­ристування: дис. … д-ра юрид. наук: 12.00.08. Харків, 498  с. URL: https://uacademic.info/ua/document/0519U001676#google_vignette (Дата звернення: 22.01.2025).
  8. Даньшин І. М. (2002). Усталені форми  злочинності: кримінологічний нарис. Харків. Акта, 109 с. URL: https://elar.navs.edu.ua/server/api/core/bitstreams/4d2a4efb4ac449f7a739eddfcb4c15ff/content (Дата звернення: 22.01.2025).
  9. Корнякова Т. В. (2011). Кримінологічні засади запобігання органами прокуратури злочинів проти довкілля дис. … д-ра юрид. наук: 12.00.08. Харків, 435 с. URL: https://uacademic.info/ua/document/0512U000049 (Дата звернення: 22.01.2025).