Стан та перспективи розвитку авіатранспортної галузі України в умовах євроінтеграції, пост пандемії та війни

2023;
: cc. 249 - 260
1
Національний університет «Львівська політехніка»
2
Національний університет «Львівська політехніка»

Проаналізовано особливості розвитку, сучасний стан і специфіку конкуренції, а також перспективи розвитку авіатранспортної галузі в Україні, зокрема в умовах євроінтеграції, постпандемії та війни. Показано, що до початку війни Україна мала значний потенціал для розвитку авіагалузі завдяки географічному положенню, наявності кількох міжнародних аеропортів та активній євроінтеграції. Однак умови постпандемії COVID-19 та війни створили певні виклики та обмеження для розвитку авіатранспорту в країні. Наша країна підписала угоду «Про єдиний авіаційний простір між Україною та ЄС» і повинна дотримуватися стандартів ЄС у галузі авіації. Це складне завдання, адже потребує значних інвестицій у модернізацію аеропортів та авіаційних підприємств. Пандемія істотно вплинула на глобальну авіагалузь, зменшивши попит на авіаперевезення. Війна в країні по суті унеможливила функціонування авіатранспортної галузі України. Із чотирьох вітчизняних авіакомпаній (МАУ, SkyUp, YanAir та Windrose) нині працює лише SkyUp. Після перемоги й відкриття неба країні потрібне буде швидке відновлення авіації, план якого повинне розробити новостворене Агентство відновлення та розвитку інфраструктури.

  1. IATA прогнозує, що авіагалузь наступного року повернеться до прибутковості. Укрінформ (2022). URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3629221-iata-prognozue-so-aviagaluz-nastupnogo-roku-povernetsa-do- pributkovosti.html.
  2. Новіков К. (2023). Авіаперевезення після Перемоги. Як запустити авіатрафік та що для цього потрібно? Thepage. URL: https://thepage.ua/ua/experts/yak-vidnoviti-aviaperevezennya-v-ukrayini-pislya-vijni- visnovki-eksperta.
  3. Салоїд С. В., Редько К. Ю. (2021). Аналіз розвитку підприємств авіаційної галузі і визначення економічних проблем. Агросвіт, 3, 50–54. URL: http://www.agrosvit.info/pdf/3_2021/9.pdf.
  4. Соколова З., Набок І., Прокоп’єва А., Сидоренко К., Бойчук Д., Родіонов П. (2022). Аналіз ефектів утілення угоди про спільний авіаційний простір із ЄС для галузі пасажирських авіаперевезень України в довоєнний період. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 6(47), 400–423. URL: https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.47.2022.3937.
  5. Antczak D., Huderek-Glapska S. (2020). Ocena działań marketingowych linii lotniczych w mediach społecznościowych na przykładzie PLL LOT. Marketing i rynek, 6, 13–26. URL: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_33226_1231-7853_2020_6_2.
  6. Петрик В. Л. (2022). Аналіз стану світового ринку цивільної авіації та прогноз його розвитку в умовах нестабільного попиту на авіаперевезення. Бізнес Інформ, 3, 112–19.
  7. Кулик Н. (2021). Квитки можуть здешевшати на чверть: що дасть українцям відкрите небо з Європою. Факти. URL: https://fakty.com.ua/ua/ukraine/suspilstvo/20211013-kvytky-mozhut-zdeshevshaty-na- chvert-shho-dast-ukrayintsyam-vidkryte-nebo-z-yevropoyu/.
  8. Звіт про діяльність Державної авіаційної служби України за 2021 рік. КМУ (2021). URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/17-civik-2018/zvit2021/zvit-derjavia-2021.pdf.
  9. Довгань В. (2020). Перспективи розвитку авіаційної галузі України. ЦТС. URL: https://cfts.org.ua/blogs/perspektivi_rozvitku_aviatsiyno_galuzi_ukrani_553.
  10. Степанець П. (2021). Коронавірусне піке: як глибоко впала авіаційна галузь і що може зробити держава для її порятунку. УНІАН. URL: https://www.unian.ua/economics/transport/koronavirus-yak-pandemiya- vplinula-na-aviaciynu-galuz-v-ukrajini-novini-ukrajina-11322848.html.
  11. Aviation:  EU  and  Ukraine  sign  milestone  aviation  agreement.  European  Commission  (2021). URL:        https://transport.ec.europa.eu/news/aviation-eu-and-ukraine-sign-milestone-aviation-agreement-2021-10-  12_en.
  12. Lee, J., Kim, B. (2017). Airline booking limit competition game under differentiated fare structure. Journal of Applied Business Research, 33(3), 615–622. URL: https://doi.org/10.19030/jabr.v33i3.9950.
  13. Чижик Є. (2020). Україна отримала двосторонні Угоди про повітряне сполучення майже з усіма країнами ЄС+. ZN.UA. URL: https://zn.ua/ukr/UKRAINE/ukrajina-otrimala-dvostoronni-uhodi-pro-povitrjane- spoluchennja-majzhe-z-usima-krajinami-jes.html.
  14. Tourism Statistic Database. 145 Key Tourism Statistics. Economic contribution and SDG. UNWTO. URL: https://www.unwto.org/tourism-statistics/economic-contribution-SDG.
  15. Статистика авіаперевезень пасажирів в Україні. Міністерство інфраструктури України (2022). URL:    https://mtu.gov.ua/timeline/Aviatransport.html.
  16. Періодична інформація ДАСУ. Показники 2021 рік. Державна авіаційна служба України (2021). URL:     https://avia.gov.ua/pro-nas/statistika/periodychna-informatsiya/.
  17. Офіційний сайт авіакомпанії МАУ. URL: https://www.flyuia.com/ua/ua/home.
  18. Офіційний сайт авіакомпанії SkyUp. URL: https://skyup.aero/en/.
  19. Офіційний сайт авіакомпанії WindRose. URL: https://windrose.aero.
  20. Офіційний сайт авіакомпанії YanAir. URL: https://yanair.ua.
  21. Корба Г. (2022). Як українські авіакомпанії заробляють і занепадають під час війни. BBC. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-63403865.
  22. Працюємо і підтримуємо одне одного: як пройшов рік для SkyUp в умовах війни. SkyUp Airlines (2023). URL:  https://skyup.aero/uk/news/pracyuemo-i-pidtrimuemo-odne-odnogo-yak-proyshov-rik-dlya-skyup-v- umovah-viyni_453.
  23. Certified Airline Rating. Skytrax (2022). URL: https://skytraxresearch.com/service/airline-ratings/.
  24. Зубко Г. (2022). Коли в Україні запрацюють цивільні аеропорти. Від чого залежить швидкість відновлення авіасполучення в Україні і чи це можливо під час війни? Економічна правда. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/11/4/693439/.
  25. Conflict Zone & Risk Database (2023). SafeAirspace. URL: https://safeairspace.net/.
  26. Негода Т. (2023). Відновлення аероруху, або коли Україна знову злетить. Укрінформ. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-vidbudova/3650935-vidnovlenna-aeroruhu-abo-koli-ukraina-znovu-zletit.html.