Особливості підтримання процесів прийняття управлінських рішень в системах ціноутворення підприємств: проблеми і перспективи

2025;
: cc. 164 - 174
1
Національний університет «Львівська політехніка» Кафедра зовнішньоекономічної та митної діяльності
2
Національний університет «Львівська політехніка» Кафедра зовнішньоекономічної та митної діяльності
3
Національний університет «Львівська політехніка» Кафедра зовнішньоекономічної та митної діяльності

Досліджено процеси прийняття управлінських рішень у системах ціноутворення підприємств в умовах цифрової економіки. Обґрунтовано, що ефективне ціноутворення визначає прибутковість, конкурентоспроможність і стратегічну стійкість підприємства. Розкрито сутність та структуру процесу прийняття рішень, виокремлено етапи збору інформації, аналізу альтернатив, вибору та контролю цінових стратегій. Визначено внутрішні й зовнішні чинники впливу на ефективність цінових рішень, зокрема цифровізування, ринкову кон’юнктуру, регуляторне середовище. Запропоновано концепцію впровадження систем підтримки прийняття рішень у ціноутворенні з використанням аналітичних технологій та штучного інтелекту.

  1. Андрусь О. І. Аналіз проблем сучасного ціноутворення в Україні та обґрунтування шляхів підвищення його ефективності. Ефективна економіка. 2013. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2027
  2. Артус М. М. Формування механізму ціноутворення в умовах ринкової економіки: монографія. Тернопіль: Економічна думка. 2012. 356 с.
  3. Бабух І. Б. Ціноутворення в системі маркетингового аналізу: теоретичні підходи. Економічний простір. 2024. Випуск 189. С. 328−332.
  4. Завербний А. С., Ніценко Д. О. Цінові стратегії підприємства: сутність, види, проблеми формування.Економіка та суспільство. 2022. Вип. 44. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1773
  5. Завербний А. С., Ільницький В. С. Ощадливе виробництво як інструмент підвищення ефективності проектного менеджменту. Інфраструктура ринку. 2022. Вип. 65. С. 69−71
  6. Зборовська О. М., Череп А. В. Ціноутворення як основа ефективності функціонування підприємств та чинник підвищення добробуту населення: монографія. Запоріжжя: Запоріз. нац. ун-т. 2011. 288 с.
  7. Іванов І. Регресійний аналіз впливу ключових драйверів динаміки цін на активи. Економіка та суспільство. 2025. 71. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/5464
  8. Кондратенко Н. О., Волкова М. В. Методичні підходи до ціноутворення в системі маркетингу.Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. 12. С. 272−276.
  9. Корінєв В. Л., Бокулєва М. О., Олійник І. В. Ціноутворення  на продукцію машинобудівного підприємства: монографія. Класич. приват. ун-т. Запоріжжя: КПУ. 2011. 211 с.
  10. Кукель Г. С., Мазур В. Г. Ціноутворення в системі маркетингу підприємств. Ефективна економіка.2025. No 3. URL: https://nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/6015/6079
  11. Ларка Л. С., Павленко В. В. Ціноутворення в системі економічного управління розвитком бізнесу.Приазовський економічний вісник. 2021. Вип. 2 (25). С. 104−107.
  12. Ліганенко І., Дарушин О., Ніколаєв О. Особливості ціноутворення на виробничих підприємствах в умовах економічної нестабільності. Економіка та суспільство. 2024. 61. URL: https://economy- andsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3795
  13. Петрицька О. С. Маркетингові стратегії ціноутворення у E-commerce. Ефективна економіка. 2025. No 4. URL: https://www.nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/6235/6308
  14. Полянський В. О., Литвиненко А. В. Оцінка ефективності стратегії контртрендової торгівлі на основі цінових коливань криптовалют. Ефективна економіка. 2025. No 4. URL: https://www.nayka.com.ua/index.php/ ee/article/view/6243/6319
  15. Посохов І. М. Ціноутворення на світових товарних ринках. Сучасні тенденції міжнародних економічних відносин. економічна інтеграція України у світове господарство: кол. монографія. Харків: НТУ “ХПІ”, 2016. Розд. 4.2. С. 238−251.
  16. Скорик І. М., Ларка Л. С. Напрями удосконалення ціноутворення на підприємстві. Інформаційні технології: наука, техніка, технологія, освіта, здоров’я. 2020. Ч. ІІІ. 279. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/ server/api/core/bitstreams/516ce046-e2b2-4a3e-a9ef-770b702b344b/content
  17. Стельмах Н. Є. Стратегічне ціноутворення та позиціонування телекомунікаційних підприємств.Ефективна економіка. 2025. No 4. URL: https://www.nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/6252/6328
  18. Чикунов П. О., Криводубський О. О. Метод побудови інформаційної технології системи підтримки прийняття рішень для багаторівневих підприємств з сезонною діяльністю. Вісник НТУ “ХПІ”. Серія: Системний аналіз, управління та інформаційні технології. 2014. № 61 (1103). С. 42−54.
  19. Чикунов П. О., Нефьодова І. В. Підтримка процесів прийняття управлінських рішень багаторівневими переробними підприємствами. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Том 35 (74). № 1. 2024. С. 309−315.
  20. Юр’єв А.П., Єрмілова К.В. Формування ціни та цінової політики на підприємствах туристичного бізнесу: монографія. Донецьк. 2004. 200 с.
  21. Chen A., Haberman S., Thomas S. The Role of the Annuity Price in Decumulation Strategies with Deferred Annuities. Journal of Retirement. 2025. 12(3), pp. 44−67.