Релігія і право як ціннісно-нормативні інститути у сучасному суспільстві

Kelman, M. (2025). Religion and Law as Value-Normative Institutions in Modern Society. Veritas: Legal and Psychological-Pedagogical Research. 1(2), 32–41. DOI:

1
Національний університет “Львівська політехніка”, Навчально-науковий інститут права, психології та інноваційної освіти

Анотація. На всіх етапах свого історичного існування людина прагнула осягнути, зрозуміти і
усвідомити себе, навколишній світ, себе у світі і світ у собі. У цьому плані світ релігії і права не є
винятком. Людство здавна цікавилося природою і сутністю людських відносин, нормами і правилами,
що визначають їхні особливості. Предметом людського розуміння завжди були відносини між явищами
релігії та права, їхні онтологічні основи, цінності та значення в житті людини і суспільстві.

Релігія і право відіграють значну роль у житті окремих осіб і спільнот. Вони надають сенс і мету
в скрутні часи та допомагають людям орієнтуватися у складних етичних і моральних питаннях. Релігія і
право відіграли значну роль у формуванні історії та культури людства, вплинули на мистецтво,
літературу, музику та філософію, а також сприяли розвитку соціальних і політичних інститутів. Однак
взаємозв’язок між релігією та правом є складним і багатогранним.

Крім того, не всі вважають релігію важливою або значущою для свого життя і є багато різних
поглядів та переконань щодо ролі та значення релігії. Зрештою, роль релігії залежить від індивідуаль-
них переконань, цінностей та досвіду і може відрізнятися в різних культурах, суспільствах та істо-
ричних періодах. Проте для багатьох людей релігія може бути джерелом сенсу, спільноти, наставництва
та підтримки, що збагачує їхнє життя та допомагає орієнтуватися у складнощах світу.

У наукових працях майже немає спроб теоретичного осмислення взаємозв’язку між релігією і
правом. Форми впливу релігії на законотворчість і правозастосування залишаються поза увагою право-
знавців. Дослідження в цій галузі часто характеризуються фрагментарністю.

Сучасна юриспруденція містить мало інформації про взаємодію релігійних норм і права в регу-
люванні суспільних відносин. За таких умов є нагальна потреба в науковому аналізі цього питання.

Метою цього дослідження є встановлення на основі сучасного правового розуміння основних
принципів взаємовідносин між релігією і правом, а також з’ясування ролі релігії в правовій площині.

Сьогодні церква та релігійні організації відіграють значну роль у житті українського суспільства,
докладаючи всіх зусиль для розв’язання певних проблем. Це стало особливо очевидним під час
масштабного зрадницького вторгнення Росії в Україну та російсько-української війни.

Питання взаємовідносин між релігією і правом були предметом розгляду багатьох учених, серед
яких А. Баумейстер, В. Бліхар, О. Вовк, О. Даніліан, Р. Дворкін, Е. Євграфов та інші.

Філософською та методологічною основою є використання принципу плюралізму у виборі мето-
дологічних підходів, методів і технік, оскільки вони формують основу наукового та пізнавального
процесу, забезпечують єдність і цілеспрямованість у вивченні спільних рис релігії та права у зако-
нотворчості та правозастосуванні, таких як ритуал, традиція, авторитет та універсальність.

Стверджується, що в сучасному суспільстві, хоча релігійні цінності втрачають своє колишнє
значення “священного образу” світу, і навіть якщо християнські принципи не мають прямого впливу на
правову систему, вони все ж відіграють вагому роль у правовому житті, оскільки європейська правова
культура була створена під впливом християнства та християнського світогляду. Сучасні європейські
правові системи функціонують у соціальній системі, яка ввібрала християнські релігійні цінності.

Дослідження спрямовано на подальший розвиток загальної теорії та філософії права,
поглиблення знань про взаємозв’язок релігії та права в системі соціального регулювання, вдоскона-
лення законодавства. Отримані результати можуть бути використані в законодавчій та правозастосов-
ній практиці, під час підготовки підручників, посібників, для юристів, філософів, соціологів та всіх, хто
не байдужий до розвитку правової свідомості.

  1. Yermakova, G. S. (2016). The religious factor and its influence on the consolidation of human rights and freedoms in the legal field of the European Union. Scientific Bulletin of the International Humanities University. Series: Jurisprudence, 22, 19–23. 
  2. Lvova, O. L. (2007). Functional interaction of law and religion in the aspect of realization of human rights and freedoms. In N. M. Onishchenko & O. V. Zaychuk (Eds.), Problems of realization of human and civil rights and freedoms in Ukraine (pp. 313–320). Kyiv: Yurydychna Dymka. 
  3. Paida, Yu. Yu. (2012). The role of law and religion in the improvement of the mechanism of realization of human rights. Legal Bulletin “Air and Space Law”, 1, 65–70.
  4. Arabadzhi, N. (2021). The influence of Christianity on the legal system of Ukraine in the transformation of state and religious relations. Public Law, 2(42), 130–136. 
  5. Kelman, M. S., & Stratonov, V. M. (2020). General theory of law. Kherson: OLDI-PLUS. 
  6. Lytsky, I. M. (2012). Implementation of moral, ethical and religious norms in the basic provisions of the Constitution of Ukraine. Scientific and Information Bulletin of the Ivano-Frankivsk University of Law named after King Danylo Halytsky, 6, 17–22.
  7. Gutiv, B. I. (2021). Formation and functioning of state institutions and the law of the Vatican. Lviv: HALYCH-PRESS. 
  8. Vovk, D. O. (2008). Law and religion (Doctoral dissertation, Yaroslav Mudryi National Law University, Kharkiv, Ukraine). 
  9. The Bible, or the Book of Scripture of the Old and New Testaments. (1993). Kyiv: Ukrainian Bible Society. 
  10. Oborotov, Y. M. (2003). Church law in the domestic legal tradition. Odesa: Jurydychna literatura. Golfner, J. (2002). Cardinal. Christian social teaching. Lviv: Svichado. 
  11. Fuller, L. L. (1999). Anatomy of law. Kyiv: Sfera. 
  12. Pavlenko, O. (2011). Civilization. In Yu. Levenets & Yu. Shapoval (Eds.), Political Encyclopedia (p. 770). Kyiv: Parliamentary Publishing House. 
  13. Samokhvalov, V. V. (2000). Legality and justice in antiquity and the Middle Ages. Constitutional State, 11, 510–519. 
  14. Cicero, M. T. (2020). About laws. About the state. About the nature of the gods. Lviv: Apriori. 
  15. Voloshchenko, O. M. (2006). Canon law as a separate system of law. Journal of Kyiv University of Law, 2, 52–56. 
  16. Kelman, M., Nesprava, M., Tokarska, A., Vovk, V., & Skrypa, Ye. (2020). Ontology of good and evil in the understanding of the great Christian teachers and saints. Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues, 23(5). Retrieved from: https://www.abacademies.org/articles/ontology-of-good-and-evil-in-the-understanding-of-great-christian-teachers-and-saints-9668.html
  17. Kelman, M., Kristinyak, M., Andrusiak, I., Panchenko, S., & Kelman, R. (2021). The influence of the ruling elite on political activity in the conditions of destructuring the essence of the philosophy of law. WISDOM, 1(1), 91–97. https://doi.org/10.24234/wisdom.v1i1.603 
  18. Kalinin, Y. A., & Kharkovshchenko, E. A. (1994). Religious studies. Kyiv: Naukova Dumka. [In Ukraine]
  19. The Holy Scriptures. (2021). Lviv: Svichado. 
  20. Rechytsky, V. V. (2007). Symbolic reality and law. Lviv: VNTL-Classics.